Filmfestival Eibergen

Op 4 februari 2018 is er in ’t theater ’t Spieker weer het jaarlijkse filmfestival georganiseerd door de Historische Kring Eibergen en het historisch streekmuseum De Scheper.

Op het programma staan een viertal films die zo’n 35 tot 65 jaar geleden zijn opgenomen. De eerste film is van Roel Krol en laat ons beelden zien van rond 1950 rondom Eibergen en vooral in zijn eigen buurt, rondom de Oranjeboom op de Hagen, bij de Prinses Marijke Kleuterschool en bakkerij Lubberdink.

De tweede film is gemaakt door Frits Roes en laat ons Eibergen zien in ca. 1960. Uit ongeveer dezelfde periode is een film van de heer Kuiper, destijds directeur van de “ambachtschool”.  Veel beelden hebben daar dan ook betrekking op.

Opmerkelijk is dat veel films leiden naar de Berkel bij de Mallumse Molen, een plek die steeds meer onder druk komt te staan, doordat deze te gelde moet worden gemaakt.

Ten slotte is er een film uit 1983 en geeft een impressie van het Hupselse volksfeest. U ziet burgemeester Cappetti, die samen met zijn vrouw het startsein geeft. Vervolgens is er vogelschieten, vogelgooien, een stoelendans met muzikale begeleiding van de 86-jarige Möllenkempke en een gezellig dansje rondom de prijsuitreiking. U ziet een hellingbaan met groene zeep, de Hupselse kampioenschappen aardappelschillen, een rookwedstrijd om wie de langste askegel aan zijn sigaar kan produceren, touwtrekken, een biggenrace en andere spelen waarbij water een voorname rol speelt.

14.30  opening door de voorzitter van de HKE (of museum De Scheper)

14.40  Film van Roel Krol

14.55  Film van F.W. Roes  Eibergen ca. 1960

15.30 Film van dhr. Kuiper  Eibergen 1960-1965