Filmfestival in Eibergen

In kulturhus ‘t Spieker wordt zondag 3 februari het jaarlijkse filmfestival van de Historische Kring Eibergen en Stichting Museum De Scheper gehouden.

Op het programma staan vier films. Eerst valt te genieten van filmbeelden uit 1979. Wijlen Hennie Wesselink filmde toen het Pleinfeest dat werd georganiseerd vanwege het 10 jarig bestaan van De Huve. Fraaie beelden van bekende Eibergenaren als Tonnie Wormgoor, de families Bruins, Huurneman, Franken, Griesen en anderen, die veertig jaar geleden aanwezig waren op de georganiseerde rommelmarkt. Kopers, verkopers en bezoekers van de rommelmarkt vormen een mooi decor van dit pleinfeest.

Uit 1983 stamt de film van Ben Tragter waarmee hij een prachtig beeld schetst van het Eibergen van toen. Een 35 jaar jongere Herman Schepers in het eerste knusse Museum aan de Burgemeester Smitsstraat. Truus Floors-Reimelink in beeld met de teksten van Willem Sluiter. Ook zien we Jan Konniger uit Rekken als vrijetijdsmolenaar.

Stoomblekerij

Na de pauze wordt het programma voortgezet met een film uit de jaren dertig. Ooit één van de grootste Eibergse werkgevers, de Eibergse stoomblekerij, is fraai in beeld gebracht toen zij in 1930 haar 100-jarig bestaan vierde. Het volledige wagenpark en de ongeveer 700 personeelsleden passeren de revue. De feestelijkheden werden georganiseerd op de Zwikkelaarsweide en in de Laagte.

De filmmiddag wordt afgesloten met een film van de videoclub Berkelland met als titel Berkelland Cultuurland. Hierin komt de Eibergse cultuur ruimschoots aan bod.

Kaarten voor het filmfestival ad € 6,00 pp zijn te verkrijgen in het museum De Scheper. Reserveren kan ook per telefoon of e-mail. (0545) 47 10 50 info@museumdescheper.nl. Het filmfestival begint om 14.30 uur en de zaal is vanaf 14.00 uur geopend.

(bron: https://www.gelderlander.nl/berkelland/van-100-jaar-stoomblekerij-tot-10-jaar-de-huve-op-filmfestival-in-eibergen~a7cb2336/ )