Actueel

Verslag Vrijwilligersdag 2017

Op zaterdagmiddag 16 september hadden zich zo’n twintig vrijwilligers van de historische kring, bij Kulturhus ’t Spieker, verzameld voor de jaarlijkse vrijwilligersactiviteit.

Om 13.15 vertrokken we naar het Spoorwegmuseum in Haaksbergen. Daar kregen we uitleg over de functie van de spoorlijn en het station dat in 1870 gebouwd is. De spoorlijn diende vooral voor de aanvoer van grondstoffen voor de textielindustrie.

Om 15.00 uur meldde iedereen zich bij hotel-restaurant Kloppendiek in Zwillbrock voor Kaffee mit Kuchen dat iedereen zich goed liet smaken. Vervolgens liepen we naar de Sint Franciscuskerk waar we uitleg kregen over de geschiedenis van de kerk, de strijd tussen het Calvinisme en Katholicisme en de bemoeienis van bisschop Bernard van Galen alias Bommen Berend die na de 80-jarige oorlog de opdracht verstrekte om er een nette kapel van steen te bouwen. De kapel is later uitgebouwd tot de fraaie kerk die het nu geworden is.

Na deze uitleg vertrokken we naar café-restaurant Grenszicht waar we getrakteerd werden op een heerlijk ‘hapjesbuffet’. Natuurlijk was er tussendoor voldoende ruimte voor verhalen en om bij te praten.

Tot slot bedankte voorzitter Arie Ravesloot Lonyta Bolster en Gerrie Klein Willink voor de organisatie van deze geslaagde middag.

[huge_it_gallery id=”1″]

De foto’s zijn gemaakt door Hennie Floors.