Artikelen

Wie was Franciscus Hermanus Bach?

bachg

De Rooms-Katholieke kerk van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming te Beltrum werd gebouwd in 1847. In 1929 onderging de kerk een ingrijpende verbouwing en uitbreiding, waarbij decoratieve glas-in-loodramen werden aangebracht en de schilder Franciscus Hermanus Bach uit Groningen kreeg de opdracht voor muurschilderingen in het priesterkoor. Vanwege diens ziekte maakte de kunstschilder Wenzel in 1932 het karwei af. Tussen 1962 en 1964 liet het kerkbestuur een deel van de muurschilderingen van Bach op aanwijzing van de pastoor achter een donkere laag bruine verf verdwijnen, maar enkele jaren geleden kwamen de schilderingen bij de restauratie van de kerk weer tevoorschijn. Nu volgt herstel. Aldus dagblad De Gelderlander van 7 augustus 2018.

Wie was deze Franciscus Hermanus Bach?

Franciscus Hermanus Bachg (zijn achternaam werd ook geschreven als Bach) werd geboren te Groningen op 28 mei 1865 Hij overleed te Groningen op 22 januari 1956 en werd begraven op de R K begraafplaats te Groningen Hij heeft zijn eigen grafsteen ontworpen Johan Dijkstra schreef daarover: “Zonderling die hij ook was, liet hij tijdens zijn leven al zijn grafsteen maken: Op deze steen liet hij zijn geestelijk testament bouwen: de formule die hij had gevonden voor een nieuwe vorm voor de katholieke kerk

De rest van dit artikel is gepubliceerd in Old Ni’js nummer 89.