Artikelen

De voetballende dames van Eibergen

damesvoetbal

Zit vrouwenvoetbal tegenwoordig in de lift, dertig jaar geleden moesten de vrouwen echt hun best doen om hun plek te verwerven. Vanaf 1982 komt er in Eibergen beweging in het vrouwenvoetbal, zowel bij SSSE als bij Sportclub Eibergen.

Onderstaand interview hield Jansje van Dijk met Tanja Klein Goldewijk in 1982 die zich toen net had aangemeld bij Sportclub Eibergen. Vier jaar later, in mei 1986 schreef het team historie met het kampioenschap (‘dameselftal staat z’n mannetje’) door een 3-0 overwinning op VIOS uit Beltrum, Sandra te Rietmole (2x) en Brigit Boeijink scoorden.

De dames werden gehuldigd tijdens een druk bezochte receptie en ontvingen een wedstrijdbal, bloemen en een enveloppe met inhoud. Wat toen schoorvoetend begon is nu, na 35 jaar, uitgegroeid tot een volwassen sport Vrouwenvoetbal is een miljoenenzaak geworden. “Nog nooit hebben we zo gelachen” en “die blonde daar, die heeft mooie benen” en ‘vrouwen kunnen niet voetballen”. Opmerkingen van het (veelal mannelijke) publiek langs de lijn dat staat te kijken naar een partij damesvoetbal.

Tanja Klein Goldewijk (19), aanvoerster van het kersverse dameselftal van Sportclub Eibergen heeft deze en soortgelijke opmerkingen allemaal al een keer gehoord. Ze reageert er nogal laconiek op: “Als er iemand faliekant mistrapt, lachen we zelf net zo hard mee”, zegt ze opgewekt, “en wat die mooie benen betreft, nou als ze dat vinden, dan mogen ze dat wat mij betreft best zeggen.

De rest van dit artikel is gepubliceerd in Old Ni’js nummer 87.